Behovet for at holde afstand under COVID-19-pandemien har ført til mange nye påfund og idéer i livebranchen. For bandet Flaming Lips er det et indlysende valg at pakke både publikum og band ind i bobler.

Foto: Rob Wheatley

Hvis man har været til koncert med Oklahoma-bandet Flaming Lips, så ved man, at Wayne Coyne og Co. altid har et pudsigt påfund i ærmet. Ved koncerten i Amager Bio i 2003 blev udvalgte publikummer klædt ud i mere eller mindre fjollede dyrekostumer og hevet op på scenen, hvor de blev sat til at kaste balloner og blomster ud i salen.

Et andet påfund, og efterhånden et fast indslag ved bandets koncerter er, at forsanger Wayne Coyne vader ud på publikum indesluttet i en boble af plastic. Og efter at have crowdsurfet i en boble i mere end 15 år er det nu tid til at gøre en dyd ud af nødvendigheden: For hvorfor ikke pakke hele bandet ind i bobler? Og publikum også?

Flaming Lips demonstrerede konceptet den 11. juni i The Late Show with Stephen Colbert, og for et par uger siden gik turen så til hjembyen Oklahoma City, hvor boble-showet blev foldet ud for et større publikum i The Criterion.

Publikums anmeldelse af oplevelsen er overvejende positiv, og ingen klager over hverken klaustrofobi eller hedeslag i boblerne. Dog beskrives lyden ved ikke at være helt den samme – nærmest som at høre en koncert under vand. Og det er ikke nødvendigvis noget dårligt, når det er Flaming Lips skæve og finurlige toner, vi snakker om. Men om konceptet kan overføres på ander typer koncerter vil tiden vise.

Foreløbig kigger band og management på, hvordan man sikkert og effektivt kan få publikum ind og ud af boblerne, om der kan være flere fans i hver boble og sikkert en masse andre praktiske spørgsmål.

Tiden vil vise om dette koncept er en enkeltstående gimmick fra et opfindsomt band eller en del af livebranchens redning i disse svære tider.

Kilde: POLLSTAR