Midt i hvad der ligner coronakrisens andet udbrud findes der heldigvis lyspunkter. Allerede i slutningen af juni kunne Musikkens Hus i Aalborg slå dørene op til en fantastisk og anmelderrost åbningskoncert med danske topartister. Et andet Musikkens Hus, nemlig VEGA i København, brød for nylig seks måneders stilhed med hele fire Peter Sommer-koncerter på to dage. Samme weekend gik Motor Mille på scenen til et veloplagt publikum af store og små fans i Amager Bio.

Det er blot tre eksempler på, hvordan de danske spillesteder har tilpasset sig en virkelighed, hvor sikkerhed for publikum går hånd i hånd med store liveoplevelser. Og når man ser tilbage på de tre åbningskoncerter er der én ting, der står lysende klart: Publikum udstråler en taknemmelighed og en rørthed, der er uden sidestykke. Om Sommer-koncerten udtaler VEGAs Ditte Kramer:

”Peter Sommer genåbnede den 29 og 30. august VEGA, der slog dørene op igen efter næsten et halvt år uden koncerter som følge af Covid-19. En udsolgt koncert i Store VEGA fra foråret blev konverteret til fire siddende koncerter for et livemusik-hungrende publikum, der indtog salen med stor glæde og overstrømmende begejstring. Der blev plads til siddende dans på stolene, hænder over hovedet, tudeture, tramp og klap undervejs i koncerterne, og Peter Sommer med sit band Tiggerne tog perfekt livtag med to dages koncertmaraton. Ikke bare for arrangørerne men også for publikum var det en særlig stund igen at kunne se og høre en rigtig koncert med band, lyssætning, god lyd og alt hvad der hører til at gå til venue-koncerter.”

Den samme taknemmelighed over atter at få lov til grine, græde og juble sammen med andre fans foran scenen finder man i anmeldelserne af Musikkens Hus’ åbningskoncert, hvor 400 siddende gæster oplevede Hush, Pernille Rosendahl og Søren Huss. Og stemningen i Amager Bio, da Motor Mille og band to gange i rap fik publikum op på kogepunktet, taler også sit tydelige sprog om, at tørsten efter liveoplevelser efter den lange coronatørke er intakt.

Og så betyder det pludselig ikke så meget, at én koncert bliver til to, at den skal opleves fra et sæde frem for stående eller at der er taget andre forholdsregler for at gøre koncerten så sikker som mulig. For hovedsagen er, at liveoplevelsen er vendt tilbage og spillestederne så småt begyndt at åbne op.