Hvis du benytter dig af digitale kampagner, er du sandsynligvis klar over, at iOS 14-opdateringen fra Apple har andre konsekvenser end tidligere opdateringer med hensyn til (optimering af) annoncekampagner. Opdateringen er næste skridt i et digitalt landskab, der er i konstant forandring. Og som vi alle ved, så er der kun én ting her i livet der er sikkert – og det er, at forandring er den eneste konstant.

Privatliv først: En tidslinje over det evigt foranderlige digitale landskab.

Apples iOS 14 i en nøddeskal

Den nye iOS 14-opdatering tilføjer, blandt andet, nye funktioner, der skal forhindre tracking i mobile styresystemer – den såkaldte ”App Tracking Transparency” (ATT). ATT giver iOS 14-brugere mulighed for at vælge  og fravælge tracking. Dette gøres via en pop-in, der bliver vist, når en given app åbnes for første gang. Alle mobile apps vil fra nu af spørge om lov til at tracke på forhånd. iOS-brugeren kan derefter ændre dette valg under indstillinger – enten per app eller for alle apps.

Sådan kan en pop-in, der tillader iOS-brugeren at vælge eller fravælge tracking, se ud.

Hvad betyder det for min annoncekampagne på Facebook?

iOS 14-opdateringen giver brugeren mere kontrol over delingen af data. Bruger du annoncekampagner på Facebook og Instagram til dit arrangement? Så vil opdateringen have konsekvenser for dine kampagner. iOS-brugere skal også angive inde i selve Facebook- eller Instagram-appen, hvorvidt de ønsker at blive sporet. Og hvis brugeren afviser sporing, vil det ikke længere være muligt at kortlægge den fulde effekt af kampagnen. Facebook forsøger at kompensere for dette tilbageskridt med AggregatedEventMeasurement. Denne gør det muligt at spore hændelser og konverteringer fra iOS 14-brugere. Facebook-annoncører kan nu sende op til 8 konverteringshændelser fra Apple-brugere til Facebook ved hjælp af denne protokol. Men der vil være andre konsekvenser. Fx vil der være en forsinkelse i rapporteringen af disse hændelser, hvilket betyder, at du som annoncør ikke er lige så agil mht. optimering af annoncen på baggrund af målbare resultater. Og pixeldata er minimeret, hvilket vil betyde at målgrupper til remarketing, der er baseret på webtraffik vil performe mindre godt. Og det vil heller ikke være muligt at medtage alle købshændelser fra iOS 14-brugere i din optimering.

Du han læse mere om iOS-opdateringen og Apples privatlivsindstillinger her.

Information fra Facebook om annoncering og rapportering finder du her.

Information fra Facebook om, hvordan dette påvirker pixel tracking finder du her.