Planlæg digital eksponering gennem hele salgsfasen

Hos Ticketmaster hjælper vi vores arrangører så godt på vej som muligt med deres billetsalg, og derfor laver vi løbende markedsundersøgelser, som gør os klogere på, hvad der fungerer bedst. Over sommeren gennemførte vi en brugerundersøgelse, som vi siden har præsenteret på Dansk Live efterårsseminar og vores eget online seminar.

I denne artikel bringer vi nøglepointerne fra undersøgelsen, som forhåbentlig kan klæde dig endnu bedre på, når du skal lægge din næste markedsføringsplan. Markedsføring af et live-event i dag er både tids- og ressourcekrævende. Du skal være synlig på mange flader, og du konkurrerer med et væld af andre events, som publikum er interesserede i.

Sikkert er det, at summen af ​​dine marketingaktiviteter er med til at afgøre, hvor godt billetsalget vil gå. For at få succes gennem effektive kampagner er det vigtigt at forstå sit publikum og vide, hvad du skal fokusere på.

1. Kend dine fans – og vid, hvor de finder inspiration

Vores undersøgelse viste, at langt størstedelen af fans finder inspiration i nyhedsbreve, men her er tallet dog noget lavere for de yngre under 30. En tredjedel af denne målgruppe finder ikke information i nyhedsbreve, men snarere social medier, mens kun 7% finder information i trykte medier.

Effektiv markedsføring er altså at være tilstede parallelt på alle platforme: Nyhedsbrev, sociale medier, udendørs og trykt samt selvfølgelig på egen og billetudbyders hjemmeside. Ser vi på dataene, er digitale medier i 2025 et langt vigtigere værktøj sammenlignet med trykte annoncer eller plakater i bybilledet, når du skal nå ud med dit budskab og sælge dine billetter.

Nærmer vi os eventdatoen, er sociale medier stadig den essentielle kanal fans, mens også tilstedeværelse og høj placering på Google (eks. gennem SEO-optimeret indhold) er vigtig.

2. Brug flere kanaler – og tilpas budskabet

Hele 78% af de adspurgte svarede, at de fandt information om live-events på sociale medier. Resultaterne af vores undersøgelse viste – ikke overraskende – at de vigtigste platforme fortsat er Facebook og Instagram. Dog var det også tydeligt, at fx Snapchat og YouTube efterhånden er vigtige kanaler for især unge under 30.

Det betyder altså, at sociale medier fortsat er en vigtig kanal, men det essentielle er altid indholdet, du bruger, samt hvordan du engagerer dine fans. Materialet skal tilpasses efter, hvor du markedsfører, og det er vigtigt, at du sætter ressourcer af til at følge op på dine aktiviteter på de enkelte kanaler.

3. Vær synlig og markedsfør gennem hele salgsperioden

Der er forskel på, hvad danskerne siger de gør, og hvad de rent faktisk gør. Den blå kurve i diagrammet ovenfor viser, hvad de adspurgte svarede i undersøgelsen på spørgsmålet om, i hvor god tid de køber billet til et event, mens den lilla kurve viser de faktiske tal/adfærd.

Selvom cirka en tredjedel køber billet i forbindelse med salgsstart, køber en anden tredjedel billetter meget tæt på eventdatoen; under 1-3 måneder før. Man kan sige, at fans mentalt køber billet tidligere end, de reelt gør. Derfor er det ekstra vigtigt, at dit event er synligt gennem hele fasen – fra salgsstart til eventdagen, så dit event forbliver top of mind hos fansene.

Hos Ticketmaster gør vi det sikkert og nemt for fans at købe billetter tidligt. For eksempel gør vi det muligt at dele på sociale medier, at man deltager i et event (flere svarer, at det er vigtigt, hvad venner og familie skal), og man har altid mulighed for at videresælge sin billetter direkte via Ticketmaster.dk med vores Resale-løsning. Dette skaber tryghed, når man køber sine billetter tidligt.

4. Dét fortalte vores undersøgelse os også

Fans tager selvfølgelig primært til koncert for artisten, men næsten halvdelen fremhæver, at selve oplevelsen og dét at hænge ud med venner, også er udslagsgivende.

Fans i Danmark er generelt glade for udbuddet – det gælder både koncerter og festival – men efterspørger også mere lokalt “i nærheden”. Dette kan være en indikator for et behov for fortsat at investere lokalt, så tilbuddene ikke centraliseres i hovedstæderne.

Der er generelt villighed til fortsat at købe billetter til liveoplevelser i fremtiden – især blandt unge. 91% svarer, at de vil bruge det samme beløb eller mere på live-oplevelser ift. det seneste år, og 20% siger, at de vil bruge endnu flere penge. Det gælder især fans af hiphop, dance/elektronisk og dansktop.

Sidst, men ikke mindst: 71% af fans poster billeder og video på sociale medier enten før, under eller efter eventet – og det gælder ikke kun de helt unge, men også andre aldersgrupper, især de 30-40-årige. Det er vigtigt, at du udnytter dette i din markedsføring, så dine fans i bund og grund laver content for dig. Del!

Samarbejd med os
Andy White, Freelance WordPress Developer London