Apples nye opdatering til privatlivsbeskyttelse vil påvirke, hvordan markedsføring via e-mail kan spores og måles. Læs mere om opdateringen, og hvilken betydning det vil have for dig.

For nylig annoncerede Apple, at de lancerer yderligere opdateringer til privatlivsbeskyttelse på et tidspunkt mellem september og november 2021. Mens lanceringen af iOS14 havde store konsekvenser for, hvordan man kan spore brugere online (specielt med henblik på annoncering via Facebook), vil denne udrulning påvirke, hvordan man kan spore brugernes aktivitet i forbindelse med e-mails.

Hvad indebærer den nye Apple-opdatering?

Opdateringen vil give brugere af Apple Mail mulighed for at “beskytte sin e-mail-aktivitet”, hvilket omfatter:

  • Blokering af usynlige pixels, der indsamler information om brugeren.
  • Skjule IP-adressen, som blev videregivet ved download af billeder fra e-mails.
  • Gøre al download af eksternt indhold privat.

Hvad betyder det for dig, som markedsfører?

For de fans, der abonnerer på dine nyhedsbreve, bruger Apple Mail-appen og vælger at aktivere funktionen for beskyttelse af privatliv, gælder følgende:

  • Du vil ikke kunne se en nøjagtig åbningsrate for disse abonnenter, og dermed påvirkes den totale åbningsrate.
  • IP-adressen bliver skjult, således at den ikke kan kobles til anden online-aktivitet eller bruges til at bestemme abonnentens geografiske placering.

Hvad nu?

Det er ikke alene åbningsraten, du kan bruge til at måle og analysere effektiviteten af din e-mailmarkedsføring. Antal klik og konverteringsrate er lige så vigtig og er samtidig de faktorer, der bør være i fokus i rapporteringen af din kampagnes effektivitet. Du kan også se dette som en oplagt mulighed for at bruge A/B-test til at blive klogere på, hvilket indhold, der virker. På den måde kan du se, hvilket indhold der driver mest engagement, og som dine nyhedsbrevsmodtagere responderer bedst på.

Selvom dette kan virke som et tilbageslag, er det vigtigt at huske på, at vi har været gennem flere lignende ændringer tidligere, som for eksempel kategorisering af Gmail og implementering af GDPR. På trods af dette er markedsføring via e-mail fortsat et af de stærkeste markedsføringsredskaber, og det vil sandsynligvis fortsætte med at være det efter opdateringen.